Duurzaamheid bij Quorn

Duurzaamheid bij Quorn

Duurzaamheid is de kern van de activiteiten van Quorn en ons doel om gezonde voeding voor mensen en de planeet te leveren staat centraal bij alles wat we doen. We weten dat onze voedingskeuzes kunnen zorgen voor een gelukkigere planeet.

Als wereldwijde marktleider in vleesalternatieven, erkennen we de verantwoordelijkheid van het merk om niet alleen onze impact op de planeet te verminderen, maar deze ook beter achter te laten voor toekomstige generaties.

Missie van het bedrijf

Het is onze ambitie om in 2030 8 miljard maaltijden per jaar te serveren. Ons uiteindelijke doel is om in datzelfde jaar een Net Positief bedrijf te worden, dit houdt in om netto nul emissies te bereiken binnen onze eigen activiteiten. Deze overkoepelende missies betekenen dat we meer teruggeven aan de maatschappij dan dat we eruit halen bij het maken van onze heerlijke vleesvrije producten.

Net Positief is de basis van onze aanpak om een duurzaam bedrijf op te bouwen dat een positieve impact heeft op mensen, de planeet en het voedselsysteem. Om dit te bereiken richten we ons op vier belangrijke actiepijlers

  • Positieve bevoorrading
  • Positieve bedrijfsvoering
  • Positief product
  • Positieve samenleving

De weg naar Net Positief is complex en evolueert constant, maar we hebben al een aantal indrukwekkende stappen gezet

Een duurzaam super-eiwit

Quorn mycoproteïne, het belangrijkste ingrediënt in alle Quorn producten, gebruikt 90% minder land en water en produceert 98% minder CO2-uitstoot dan gelijkwaardige rundvleesproducten* . Dit levert een enorme bijdrage aan de reducties van onze Scope 1 en 2 emissies,
maar daar stoppen we niet. We zijn op al onze productielocaties overgestapt op hernieuwbare energie, we hebben de totale hoeveelheid voedselverspilling met 40% verminderd zonder dat er afval naar de stortplaats gaat en we hebben ons waterverbruik met 36% verminderd.

Vermindering van de CO2-uitstoot door onze producten

Wij zijn in 2011 begonnen met het berekenen van de CO2- voetafdruk van onze producten en we werden het eerste wereldwijde merk in vleesalternatieven dat de CO2-voetafdruk door een derde partij liet certificeren en op de verpakking liet vermelden.

Ons verpakkingsteam heeft 147,5 ton plastic verwijderd door minder gewicht, verpakkingen anders te ontwerpen en andere materialen te gebruiken. Dit jaar zetten we dit initiatief voort voor al onze foodserviceverpakkingen. Wij streven ernaar zakken te produceren met ten minste 25% minder plastic dan de huidige verpakkingen, terwijl wij veilige kwaliteitsproducten blijven leveren met minder plastic.

Tegen 2025 zal 100% van onze verpakking herbruikbaar, gerecycleerd of composteerbaar zijn, en zal het gebruik van gerecycleerd materiaal gemaximaliseerd zijn.

Ons doel in 2023 is om foodservice-innovaties te lanceren in de vorm van CO2-neutrale concepten. Dit omvat ons nieuwste concept – Let’s Meat Halfway. Door het vleesgehalte van gerechten met 50% te verminderen, kunnen exploitanten een uiterst positieve impact op de planeet hebben en hun koolstofvoetafdruk aanzienlijk verkleinen.

Duurzame partnerschappen

Quorn is onlangs een partnerschap aangegaan met verschillende bedrijven die pioniers zijn op het gebied van de fermentatie van paddenstoelen voor duurzame voeding.

De Fungi Protein Association (FPA) zal de belangen van de aangesloten bedrijven wereldwijd behartigen, onder meer door te pleiten voor champignoneiwitten in het overheidsbeleid, consumentenonderzoek uit te voeren, enz

Veel bedrijven verwerken plantaardige eiwitten zoals soja, tarwe en erwten tot plantaardig vlees. Maar paddenstoelen – een heel apart koninkrijk van het leven – bieden een andere en aanvullende manier om duurzame en heerlijke eiwitten in de wereld te brengen.

Oprichtende leden zijn onder andere Quorn, Nature’s Fynd, Enough, The Better Meat Co, The Protein Brewery, Prime Roots, Mycotechnology, Aqua Cultured Foods, Mush Foods, Mycorena, MyForest Foods, Bosque Foods, ProVeg en het Good Food Institute.

We werken ook samen met Britse organisaties zoals FareShare, dat meer dan 15 ton voedseloverschotten doneert, en FoodCycle, dat deelneemt aan het opzetten van regionale initiatieven om degenen die het grootste risico lopen op voedselarmoede te helpen door voedzame vegetarische maaltijden en ondersteuning te bieden.

*Het ecologische voetafdruk vergelijkingsrapport van Quorn (The Carbon Trust, 2022) is nu beschikbaar op: https://www.quorn.co.uk/assets/files/content/Carbon-Trust-Comparison-Report-2022.pdf.

Maak een vleesvrij menu met onze veganistische Chiqin.

Vleesvrije gerechten zijn niet langer alleen voor veganisten of hardcore vegetariërs. Steeds meer mensen proberen minder vlees te eten en willen graag verschillende opties uitproberen.

Smaak blijft het belangrijkste criterium voor de meeste consumenten, wat steeds belangrijker wordt in de huidige context, waar uit eten gaan meer een luxe wordt dan in de afgelopen jaren. Menu’s moeten een verscheidenheid aan vleesvrije opties bieden die goed smaken, goed klinken en er goed uitzien.

Gebakken kip blijft een hoofdbestanddeel van veel menu’s en is vaak de eerste keuze van mensen in alle sectoren van de foodservice. Er zijn veel creatieve manieren om vleesvrije kipburgers te maken en vleugels, reepjes of filets te bereiden. Het ChiQin-assortiment van Quorn is ontwikkeld om vleesvrije menu’s te verbeteren, met name in casual restaurants en horecaomgevingen.

Het nieuwste veganistische assortiment van Quorn omvat de publiekslieveling Crunchy Burger en onze Crispy Wings, die beide klaar zijn om het vleesvrije menu te veroveren.